Een Duitse webwinkel; stap voor stap de Duitse markt op met Kabooo.com

Ook in Duitsland groeit het aantal online consumenten aankopen. De omzet groeit de laatste jaren met zo’n 4% . Met meer dan 81 miljoen inwoners is Duitsland de grootste consumentenmarkt van Europa. De e-commerce-markt is hier groot en blijft groeien. Dit biedt goede kansen voor Nederlandse bedrijven.

Mocht u overwegen, ook met uw webshop de Duitse markt op te gaan, dan bent u bij mijn blogs aan het juiste adres. In een aantal blogs ga ik in op de stappen die je moet doorlopen om een succesvolle webshop in Duitsland te starten. Dit doe ik aan de hand van een voorbeeld in de praktijk van de webshop Kabooo.de en de zaken waar deze ondernemer tegen aan is gelopen.

Logo Kabooo voor blog

Goede voorbereiding is het halve werk
Voor Kabooo lag uitbreiding van de webshop naar Duitsland voor de hand. De webshop is gevestigd in Eibergen op nog geen 10 km van de Duitse grens. De eigenaar komt er regelmatig en de Nederlandse en de Duitse taal hebben ook veel met elkaar gemeen. Daarnaast is Duitsland natuurlijk een hele grote markt met veel potentieel. Maar is de stap naar Duitsland wel zo vanzelfsprekend? Duitsland en Nederland hebben wel veel overeenkomsten maar ook heel veel verschillen waarmee je rekening moet houden. Met name in de beginfase is men hier zeker achter gekomen en gaat zeker niet alles vanzelf. Er zijn veel dingen die van te voren goed uitgezocht moeten worden.

Belangrijk is in ieder geval om een goede analyse te maken van de markt:
• Check websites van je concurrenten
• Maak een prijsvergelijking en kijk of je wel rendabel kunt woAmazonrden met je Duitse webshop (hogere verzendkosten).
• Probeer via Amazon of Ebay te kijken welke producten wel of niet lopen en hoe je je logistieke proces het beste op orde kunt brengen. Dit is vrij eenvoudig te realiseren en je maakt hiervoor geen extra kosten.
• Maak voor jezelf een goed plan waarin je duidelijkheid krijgt over de kansen op de Duitse markt en of je ook mee kunt komen met je concurrenten. Denk daarbij ook aan de inrichting van een Duitse klantenservice en evt. een vertegenwoordiging in Duitsland met een Duits adres.

De Kamer van Koophandel waar ik werk heeft ook een handige checklist voor als je een webshop wilt gaan starten en kan qua actiepunten ook goed gebruikt worden voor het opzetten van een webshop voor de Duitse markt.

Juridische rompslomp nog groter dan in Nederland!
Voordat je bezig gaat met het opzetten van je Duitse webshop dien je je goed te verdiepen in de juridische zaken rond je webshop. Dit is in Nederland al lastig maar in Duitsland gelden weer hele andere regels dan in Nederland. Denk daarbij aan het bestelproces dat anders is dan in Nederland maar ook aan de Algemene Voorwaarden (AGB’s), het hebben van een Impressum en de privacywetgeving. Mocht je niet aan de voorwaarden voldoen dan kan het zo maar zijn dat je aangemaand wordt en kun je te maken krijgen met behoorlijke boetes. In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de juridische aspecten van een Duitse webshop.

Meer informatie over valkuilen bij het openen van een webshop vind u ook op: http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationale-handel/buurlanden/duitsland-een-andere-online-wereld/

 

 

Plaats een reactie